Een week geleden las ik dat er in de VS nu meer tijd wordt besteed aan apps dan aan televisie kijken. Om precies te zijn: 198 minuten per dag aan apps tegen 168 minuten per dag aan tv. Ik vermoed dat het hier niet veel anders zal zijn. En dan te bedenken dat staatssecretaris Dekker (Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) wil dat de publieke omroep per 1-1-2016 alleen nog maar ‘onderscheidende programma’s’ gaat uitzenden.
In het wetsvoorstel dat Dekker eind augustus naar de Tweede Kamer stuurde, staat dat de kerntaak van de NPO (Nederlandse Publieke Omroep) word beperkt ‘tot educatie, informatie en cultuur. Dat betekent dat amusement als doel op zich wordt geschrapt.’
Zet daar nou eens deze recente uitspraak van Apple-topman Tim Cook tegenover: ‘Wanneer je televisie kijkt met behulp van een app, realiseer je je hoeveel beter het kan zijn.’
De legendarische woorden van Marshall McLuhan komen dan meteen boven drijven: ‘The medium is the message’.
The medium is the message
Daar begint het inderdaad op te lijken: Apple maakte onlangs de Apple TV Developer Kit beschikbaar voor ontwikkelaars in 22 landen. As we speak wordt er hard gewerkt aan het ontwikkelen van apps voor Apple TV! Binnen nu en pakweg een jaar of twee zullen die apps verkrijgbaar zijn.
En misschien is dat wel Sander’s visie op het omroepbestel: overal en altijd tv kijken, maakt niet uit hoe! Hij is per slot van rekening, als VVD-lid, een jongen van de vrije markt. In het persbericht over de wetswijziging zegt hij het zo:
“Bijna iedere dag zien we nieuwe media initiatieven opkomen. Niet alleen in Nederland, maar ook vanuit andere landen in Europa en Amerika vechten partijen om de aandacht van de kijker en de luisteraar. Er is steeds meer concurrentie. Daar moet de publieke omroep op inspelen.”
Zo ken ik genoeg VVD’ers die de hele publieke omroep een anomalie vinden – iets dat totaal niet meer van deze tijd is. ‘Laat die omroepen hun eigen broek maar ophouden’, die mentaliteit.
‘Onderscheidend’
Zowel de Raad voor Cultuur (RvC) als het Commissariaat voor de Media (CvdM) publiceerden de afgelopen week hun adviezen over Sander’s plannen met de publieke omroep. En wat iedereen op zijn klompen al kon aanvoelen: het CvdM wil graag dat er criteria worden opgesteld waaraan programma’s voor educatie, informatie en cultuur, dan wel amusement moeten voldoen.
Dat gaat interessant worden. Kijk maar eens naar onderstaande grafiek met de 25 best bekeken tv-programma’s in 2014 (exclusief sportprogramma’s, dat is een verhaal apart):
Is de intocht van Sinterklaas amusement? Of educatie? En dan heb ik het maar even niet over de zogenaamde Zwarte Pieten-discussie…
Bij de PvdA vinden ze dat amusement er gewoon bij hoort. Want ja, daar willen ze graag dat wij als broeders en zusters zoveel mogelijk allemaal tegelijk naar de tv kijken. En je hoort het allerlei kleine en grote Sanders zeggen: ‘Ik bepaal zelf wel waar, wanneer en hoe ik tv kijk’.
Mediapaspoort
In dat verband is het initiatief voor een Nationaal Media Paspoort bijna aandoenlijk te noemen. Doel van de initiatiefnemers is basisschoolleerlingen meer mediabewustheid bij te brengen. Ik citeer: “Dat is nodig omdat kinderen steeds jonger online zijn via (spel)computers, tablets of mobiele telefoons. Media zijn steeds vaker individueel en mobiel. Met als gevolg dat het moeilijker wordt om kinderen in de media te begeleiden.”
Ja, dat haalt je de koekoek! Zie het grafiekje hiernaast met de onderzoeksresultaten over het app-gebruik in de VS.
Ik kan mij trouwens straks geen beter lesmateriaal voorstellen dan de val van het kabinet over de nieuwe Mediawet…..