Drie speelfilms om een zomerdepressie mee te bestrijden of simpelweg tegenwicht te bieden aan het wisselvallige zomerweer. Ze hebben één gezamenlijk kenmerk: sterke vrouwenrollen. Aardige bijkomstigheid: twee van de speelfilms zijn Nederlandse coproducties.
Kiki, el amor se hace
Laten we beginnen met een film die in Spanje alle Amerikaanse blockbusters achter zich wist te laten: ‘Kiki, el amor se hace’ van Paco Leon. Sommigen noemen hem de nieuwe Pedro Almodovar. Kenners van het werk van laatstgenoemde zullen dan ook in deze film een aantal verwijzingen terugvinden.
Leon’s film volgt vijf echtparen die worstelen met hun relatie. En dan met name hun seksuele relatie. Dat klinkt vrij banaal en kan al gauw ontaarden in platvloersheid, maar de regisseur weet dat knap te vermijden.
Dat is mede te danken aan het spel van de acteurs, het camerawerk van Kiko de la Rica én het feit dat de geportretteerden er niet-alledaagse seksuele voorkeuren op nahouden. Humor is dan ook een onlosmakelijk verbonden element van deze film.
Meer spoilers geef ik niet weg. Oordeel zelf:
Neon Bull
De Braziliaanse regisseur Gabriel Mascaro heeft een reputatie opgebouwd als documentaire filmer en dat zie je goed terug in de roadmovie ‘Neon Bull’. Mascaro neemt ons mee naar het noordoosten van Brazilië, naar de vaquejada – een rodeo, waar ruiters – de vaqueiros – een stier flankeren met het doel om hem achterwaarts te vloeren.
Mascaro toont ons die ruige wereld vol stof, hitte en stank aan de hand van Iremar (Juliano Cazarre), die naast zijn dagelijks werk in de arena kostuums ontwerpt voor danseres Galega (Maeve Jinkins). Samen met haar dochter reist zij met Iremar en zijn hulp Zé (Carlos Pessoa) mee van rodeo naar rodeo.
Het is niet zozeer het verhaal dat de film zo boeiend maakt, als wel de beelden van het landschap en manier waarop Mascaro de verhouding tussen mens en dier schildert. Cameraman Diego Garcia gebruikt daarvoor weinig close-ups, maar laat daarentegen de personages meer samensmelten met het Braziliaanse landschap. Hij doet dat in een kleurenpalet, dat je nog lang bijblijft.
‘Neon Bull’ (oorspronkelijke titel ‘Boi Neon’) is mede tot stand gekomen dankzij het Nederlands Filmfonds.
Love & Friendship
Voor de liefhebbers van kostuumdrama is ‘Love & Friendship’ van regisseur Whit Stillman een aanrader. Gebaseerd op een onvoltooide novelle van Jane Austen en met een onnavolgbaar sterke rol van Kate Beckinsale.
Beckinsale speelt Lady Susan Vernon, een weduwe, die met haar verlegen dochter Frederica, op zoek is naar een goede huwelijkspartner voor beiden in de betere kringen van 18e-eeuws Engeland.
Op zichzelf geen bijzonder gegeven, maar de enscenering, de individuele acteerprestaties en het tempo maken de film tot een klein juweel.
Alles klopt namelijk: de kostuums, de locaties, de casting (een kleine, maar onvergetelijke rol van Stephen Fry!) en niet te vergeten de muziek! Dirigent Mark Suozo nam met het Iers Film Orkest speciaal voor de film een zorgvuldige selectie barokmuziek op.
Ook Love & Friendship kwam tot stand met hulp van het Nederlands Film Fonds, dat de medewerking van cameraman Richard Van Oosterhout en het Amsterdamse Filmmore (visual effects) mogelijk maakte.
Alle drie de films zijn nog te zien in Nederlandse theaters (filmhuizen).