Zijn social media de belangrijkste online nieuwsbron? Je zou het bijna geloven op basis van sommige berichten de afgelopen week. De waarheid is iets genuanceerder, blijkt uit nadere bestudering van het onderzoek waarop die berichten zijn gebaseerd. De uitkomsten zijn daardoor zeker niet minder interessant. Integendeel.
Bron van de berichten vormt een uitgebreid onderzoek in 26 landen door het Reuters Institute for the Study of Journalism. Het is het grootste onderzoek ter wereld op het gebied van nieuwsconsumptie en om die reden alleen al verplicht leesvoer voor iedereen die werkzaam is in ‘het journalistieke wereldje’.
Om meteen maar tot de kern van ‘het nieuws’ door te dringen: hoe zit het nou met die social media als belangrijkste nieuwsbron? Eigenlijk valt het in het voorwoord van het onderzoeksrapport al duidelijk te lezen: ‘Voor ongeveer één op de tien deelnemers (12%) aan het onderzoek zijn social media wekelijks de belangrijkste nieuwsbron’.
Dat is wat anders dan ‘meer dan de helft’, zoals sommige media vermeldden. En al helemaal niet ‘wereldwijd de belangrijkste online bron van nieuws’. Slordig gelezen misschien? Onder druk van een deadline klakkeloos overgenomen?
Hoe dan ook, het Reuters Institute-onderzoek biedt een schat aan informatie over het mediagebruik. Niet alleen over social media, maar over alle media (RTV en print).
En daar staan toch wel opmerkelijke uitkomsten tussen, hoor. Bijvoorbeeld over de belangrijkste online nieuwsbronnen in het algemeen. Zoals de grootste online nieuwsmerken. Laten wij even inzoomen op de top 10 in Nederland:
De toppositie van Nu.nl mag opmerkelijk worden genoemd. Zeker gezien het feit dat Nu.nl een van de media was die afgelopen week berichtte dat ‘social media de belangrijkste online nieuwsbron zijn’:
En nu wat betreft het gebruik van social media als nieuwsbron in Nederland:
Let wel: de cijfers geven aan hoeveel mensen (uitgedrukt in %) social media wekelijks als nieuwsbron gebruiken.
Overigens blijkt uit het onderzoek dat de televisie – voor het eerst – naar de tweede plaats verdrongen is door online media (81%) als het gaat om het grootste bereik.
Dat zou een wake-up call voor adverteerders moeten zijn. Maar daarover een andere keer.
Nogmaals: dat Reuters-onderzoek staat bol van de feitjes en weetjes die eigenlijk iedereen in de mediawereld zou moeten lezen. Maar dan wel goed lezen…..