In grote delen van Afrika denken mensen dat Facebook internet is. Facebook = internet. Hetzelfde geldt voor landen als Colombia en Indonesië. Het afgelopen jaar is Mark Zuckerberg – als een echte CEO – in veel van die landen geweest om te kijken hoe Facebook het daar doet. Hij mag niet klagen met wereldwijd 1,4 miljard gebruikers.
Tijdens de jaarlijkse ontwikkelaarsconferentie van Facebook eind maart kondigde het wereldwijde social media netwerk trots aan dat het de afgelopen maanden onderhandelingen heeft gevoerd met diverse media bedrijven om hun content te hosten.
Veel media pundits zagen dit al jaren aankomen:
If Facebook is a utility – and I strongly believe it is – the handful of people who are building cabins in the woods to get away from the evil utility companies are irrelevant in light of all of the people who will suck up and deal with the utility to live in the city. This is going to come down to regulation, whether we like it or not.
Dat schreef Danah Boyd vijf jaar geleden. Boyd is een gerespecteerd onderzoeker aan de Universiteit van New York en bestuurslid van het Berkman Center voor Internet en de samenleving aan de Harvard Universiteit.
Interessant was de reactie van Jeff Jarvis op het nieuws dat uitgevers hun content rechtstreeks op Facebook gaan aanbieden. Jarvis geeft de uitgevers het volgende advies: ‘Doe het niet zonder de data! Houd alsjeblieft voor ogen waar het werkelijk om draait: de relatie. Het gaat er om te weten wat mensen, individuen en gemeenschappen – niet een anonieme massa – willen en weten, zodat je ze relevantie en waarde kan bieden. Waardoor jij, als uitgever, weer kunt rekenen op betrokkenheid, aandacht, loyaliteit en advertentiewaarde. Dat is de essentie van een nieuwe strategie voor het behoud van nieuws – kwaliteits nieuws.’
De onafwendbare mobiele (r)evolutie
Bij Facebook zijn ze er trots op te vertellen dat van die 1,4 miljard gebruikers meer dan 90% het netwerk via een mobiel apparaat (smartphone, laptop, tablet) benadert. En daarbij zijn de gebruikers van Whatsapp en Instagram – beiden ook eigendom van Facebook – niet eens meegerekend.
Weliswaar is Facebook voor berichten die gebruikers onderling versturen overgestapt op Messenger, maar niet iedereen vindt Facebook Messenger handig en dat vinden ze wel van Whatsapp en Instagram. Dat zei Whatsapp-oprichter Brian Acton tenminste tijdens een rondetafelgesprek tijdens de conferentie. Er komt dan ook geen API (Application Programming Interface) waardoor derde partijen hun eigen app aan Whatsapp kunnen koppelen. Acton wil de gebruikerservaring uniek houden.
Facebook Messenger biedt die mogelijkheid echter wel.
Analisten wijzen er op dat die mogelijkheid Facebook in een royale positie plaatst. Immers, de aanbieders van andere apps moeten de gebruikersgegevens delen met ‘de gastheer’. En zo zijn wij weer terug bij de data van Jeff Jarvis en de ‘nutsvoorziening’ van Danah Boyd.
Als de hele wereld straks Facebook gebruikt om het nieuws te volgen, elkaar berichten te sturen en spelletjes te spelen, dan kan er alleen nog sprake zijn van zelfregulering.
Geen wonder dat Facebook voorlopig niet reageert op de resultaten van een onderzoek waaruit blijkt dat het netwerk gebruikers overal op het web volgt…..
Find more statistics at Statista