60 miljoen gebruikers telt streaming muziekdienst Spotify inmiddels, waarvan naar eigen zeggen 15 miljoen betalend. Algemeen wordt aangenomen dat streaming music services als Spotify de muziekwereld ‘gedemocratiseerd’ hebben (disruption). Consumenten betaalden immers deccenia lang veel te veel voor grammofoonplaten en cd’s?
De Franse Société National de l’édition Phonographique (SNEP) publiceerde onlangs de jaarcijfers over 2014 en nam daar meteen een onderzoek in mee over de verdeling van de opbrengsten bij Spotify.
Wat bleek? 7 procent van de opbrengsten van een zogenoemd Premium abonnement op Spotify gaat naar de uitvoerende musicus, terwijl het overgrote deel naar de platenmaatschappijen (45%) gaat. Niet zo verwonderlijk dus dat een aantal artiesten – waaronder Taylor Swift – eind vorig jaar de banden verbrak met de Zweedse muziekdienst.
De situatie in Nederland is wellicht nog slechter voor musici en componisten, aangezien de btw op muziek in Frankrijk 16,9% bedraagt – wij betalen 21%. Helaas beperkt de NVPI, de Nederlandse zusterorganisatie van de SNEP, zich tot een uiterst summiere samenvatting van de jaarlijkse opbrengsten – zij zou een voorbeeld kunnen nemen aan de Fransen.
2015 wordt een spannend jaar voor de muziekindustrie: Apple (her)lanceert dit jaar niet alleen Beats Audio, maar heeft ook Musicmetric gekocht (een van de belangrijkste analyse tools voor musici en platenlabels om downloads en music streams te meten). Daarnaast heeft Shawn Carter – beter bekend als Jay-Z – onlangs het beursgenoteerde moederbedrijf van de Scandinavische streaming muziekdiensten Tidal en Wimp gekocht. En ook wordt dit jaar YouTube Music Key gelanceerd (voor dezelfde prijs als Spotify Premium).
In hoeverre al deze nieuwe diensten de uitvoerende musici ten goede komen, blijft nog even de vraag.