Hoe Sport en Big Data elkaar steeds beter vinden – Zomerblik 3

Televisiekijkers naar Wimbledon moet het zijn opgevallen: de data die tijdens de matches in beeld werd gebracht. Niet alleen het aantal aces, breaks en gewonnen games, maar ook wáár de bal terechtkomt, vanaf welke plaats een speler de bal sloeg en hoeveel meter een speler liep om de bal te spelen. Wimbledon werkt daarvoor samen met IBM, dat daarvoor het fameuze IBM Watson-systeem inzette.

IBM ontwikkelde speciaal voor Wimbledon SlamTracker. Dat combineert de informatie van het al bestaande Hawkeye-systeem (dat spelers tijdens een match kunnen aanroepen om te zien of een bal daadwerkelijk in of uit is gegeven) met nieuwe algoritmen, zoals statistieken over ‘agressief spel’.

In deze video leggen twee IBM-specialisten kort uit hoe SlamTracker werkt:

Grafieken geven zowel de fans, spelers als verslaggevers inzicht in de matches. SlamTracker kan ook de resultaten van voorgaande jaren analyseren, zodat spelers een SWOT-analyse van hun tegenstanders kunnen maken. De analyse gebruikt tussen de vijftien en 25 parameters, uiteenlopend van de service game van een speler tot aan zijn social media data.

Wimbledon_IBM_1

Het IBM Team is tijdens het tennistoernooi gehuisvest in een ondergrondse bunker, waar een en ander op een tiental schermen nauwkeurig wordt bijgehouden. In die bunker worden ook de data bijgehouden van de teamleden die de data invoeren van elke gespeelde match. Bij elke tennismatch zitten twee of drie man, uitgerust met een laptop, om het verloop van de wedstrijd te registreren. Die data input wordt razendsnel verwerkt in drie data centra van IBM, waarvan er twee in de VS staan en één in Portsmouth.

Al die inspanningen leveren ook toegevoegde waarde voor de kijker: tijdens de heren finale tussen Djokovic en Federer verschijnt dan bijvoorbeeld een statistiek in beeld waaruit blijkt hoeveel meters de beide finalisten tijdens de match hebben afgelegd. Het zal de kenners niets verbazen dat Federer heel wat meters meer moest lopen dan zijn opponent.

TOUR DE FRANCE
Ook de Tour de France werkt dit jaar samen met een big data partner: het Zuidafrikaanse Dimension Data.
Dankzij 500 trackers die onder de zadels van de wielrenners zijn geplaatst, kunnen de wielerfans renners tijdens elke etappe op de voet volgen.

De trackers versturen elke seconde een signaal met de GPS coördinaten naar zenders in de volgwagens en -motoren van de organisatie. Die data wordt vervolgens weer opgepikt door een vliegtuig en vervolgens doorgestuurd naar 300 servers van Dimension Data, waarna de data uiteindelijk beschikbaar komt voor het grote publiek.

FORMULE 1 EN GOLF
Het zijn maar twee voorbeelden van hoe sport en big data elkaar geleidelijk weten te vinden. In de Formule 1 gebruiken de verschillende teams al meer dan een jaar data van de auto’s van hun coureurs om die wagens nog beter af te stellen.
Jammer genoeg is daar in de verslaggeving nog weinig van terug te zien.

Dan is het bij Golf iets beter. Ook hier vervult de BBC een voortrekkersrol. Het laatste Masters toernooi in de Amerikaanse staat Georgia was daar een mooi voorbeeld van.

Sportliefhebbers kunnen de komende jaren wat dat betreft hun hart ophalen: er staat hun nog veel moois (lees: data) te wachten.