Hoe het Nederlands televisielandschap in rap tempo verandert

Go Pro cameraHet is niet veel groter dan twee lucifersdoosjes, heeft geen scherm, maar is desondanks één van de snelst groeiende rages in de VS op het gebied van video: Go Pro. Eenmaal gemonteerd op een helm, fiets of surfplank – kortom, alles wat beweegt – filmt de met een groothoeklens uitgeruste camera alles wat de gebruiker maar in beeld wil brengen. Een video op het Go Pro kanaal van YouTube trekt gemiddeld een half miljoen kijkers. Net zoveel als de late night talkshow Pauw op NPO 1…..

Voor een Go Pro camera betaal je in ons land een bedrag variërend tussen de € 200,- en € 350,- , afhankelijk van de uitvoering. Go Pro staat nog in de kinderschoenen en is slechts een van de verschijningsvormen van een nieuwe beeldcultuur. Vorige maand werd bekend dat de Amerikaanse betaalzender Netflix in ons land al een miljoen gebruikers telt.
Voeg daar het groeiende aantal abonnees (een miljoen per kanaal is ook in ons land geen uitzondering) van YouTube-kanalen aan toe en het zal duidelijk zijn dat het televisielandschap in rap tempo aan het veranderen is.

Nieuwe apparaten als Apple TV en Google Chrome zijn natuurlijk niet vreemd aan deze paradigmaverschuiving. Steeds meer mensen bepalen zelf wat én wanneer zij op televisie zien. Of online – het aantal mensen dat streams op hun laptop, tablet of computer bekijkt, begint ook serieus in aantal te groeien.
In dat licht bezien was het interview dat Shula Rijxman, bestuurder van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) aan het Financieele Dagblad (24-9) gaf interessant. Het doel van de NPO is, volgens haar,  “de Nederlandse identiteit waarborgen.” Hoe? “Ik wil op zoek naar de verdieping van die identiteit. (…) Meer algemeen wil ik op zoek naar nieuwe manieren waarop mensen elkaar willen opzoeken en ontmoeten. Dat is noodzakelijk omdat de concurrentie met groot geweld ons land binnenkomt: Netflix, HBO, noem ze maar op. Dertig procent van de jongeren kijkt bijna uitsluitend non-lineair. Die ontwikkeling vergt ook bij ons aanpassingen.”

Een voorproefje van die ‘aanpassingen’ gaf Gerard van den Broek afgelopen week op de NVJ-bijeenkomst The Next Step, waar hij aankondigde dat de NOS-website binnenkort vernieuwd gaat worden. De publieke omroep heeft nog meer plannen, zo blijkt uit een interview van vakblad Broadcast Magazine met de nieuwe zendercoördinator van NPO 3, Suzanne Kunzeler: “Ik verheug mij op het datingprogramma Love at First kiss, waarin twee mensen die elkaar niet kennen met elkaar gaan zoenen, waarna de vraag komt of je met elkaar verder wilt. En er komt een realityserie over het vrouwenbandje ADAM.”
NPO 3 richt zich op ‘jongeren van 20 tot 49 jaar’ en Kunzeler wil die doelgroep in de toekomst ‘meer via het hart’ bereiken.

De commerciële zenders zitten evenmin stil: SBS 6 start over enkele weken een nieuwe zender, waarbij de focus zal liggen op films en series.

Films vormen ook de hoofdattractie van het videoplatform Cinetree, dat half oktober online gaat. Een ambitieuze onderneming van actrice Hanna Verboom. Voor vijf euro per maand kunt u een abonnement op de website nemen, waarvoor u tien films krijgt die zijn geselecteerd door bekende ‘verhalenvertellers’ als oud-politica Femke Halsema, actrice Halina Reijn en journalist Joris Luyendijk.

Wordt het een succes? Meer dan ooit mag u het zeggen….